Europa har en välutvecklad kosmetikaindustri. Handeln med länder utanför Europa beräknas till 164 miljarder kr
Onsdagen den 5 april, 13.00-17.00, arrangerar Eviderm ett möte på tema Export av Kosmetika i samarbete med Association of Swedish Beauty Brands och Business Sweden.  

Redan genomförd med nöjda deltagare:
Del 1.  5 april i Stockholm.

Exempel på tidigare utbildningar.

27 oktober 2014:
Nya effekter av kosmetika? Reklam och tester.

Funderar du på vad som krävs för att uppfylla nya regler för marknadsföring av kosmetika? Vad står det i annonserna? Har du behov av att spetsa till marknadsföringen? När duger det med konsumenttester? In vitro-tester? Hur gör man effekttester? Instrument? 
Dessutom kommer vi att belysa gränsen mellan estetisk kirurgi och skönhetstjänster. Vilket ansvar har hudterapeuten? Vilka roller har Konsumentverket, Läkemedelsverket och Socialstyrelsen?

Eviderm lär dig hur du kan bli tydligare och mer ansvarsfull i din marknadsföring och hur du granskar annonser och bevisen i olika typer av rapporter.  

Program:

  • Vad säger marknadsföringslagen och vad innebär det nya begreppet "Ansvarsfull marknadsföring"? 
  • Vilket ansvar har "Responsible Person" och råvaruleverantören?
  • Vilket ansvar har hudterapeuten? Hur ser Konsumentverkets ansvar för tillsyn ut?
  • Hur skapar man stöd för produktlöften? Litteratur - Studier? Konsumenttester? Etisk kommittee?
  • Vad ser vi i annonserna?
  • Exempel på produktlöften och studier inom följande områden:
    • Mjukgörande krämer, fuktbindare
    • Barriärfunktion
    • Solskydd
    • Känslig hud, mild, hypoallergen
    • Intimprodukter
    • "Anti-ageing"

Ren, mjuk och vacker. Kemi och funktion hos kosmetika. Bli bättre på att vägleda och välja ingredienser!

Katarina Johanssson Katarina Johanssson

Kursledare är Marie Lodén, docent i dermatologi med 30 års erfarenhet av hudprodukter, författare till boken "Ren, mjuk och vacker. Kemi och funktion hos kosmetika" och nu VD för Eviderm Institute. Tillsammans med Marie medverkar:

  • Den kritiska konsumenten och författaren Katarina Johansson som skrivit den uppmärksammade boken om Badskumt, Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg.
  • Förpackningsspecialist Jouni Frid med mångårig erfarenhet av förpackningsutveckling för kosmetika och andra konsumentprodukter samt
  • Annica Wassing som senast jobbat som Sortimentschef Egenvård på Apoteket.
  • Även tillverkare medverkar.
Annica Wassing Annica Wassing

MENY 

  • Uppdatering av ny kosmetikförordning. "Responsible Person, dossier, GMP, CPNP"
  • Goda och onda substanser. Hur väljer man? Vad kräver Svanen, EU Ecolabel, Bra Miljöval, NaTrue?
  • Hur väljer man förpackningar? Bra leverantörer och svaga länkar?
  • Tillverkning. Pris och kvalitet. Hur välja? I Sverige?
  • Hur får man distribution? Hur tänker butikerna?
Information om ansvarsfull marknadsföring Information om ansvarsfull marknadsföring

Effekt, säkerhet och miljöpåverkan hos kosmetika får en allt större uppmärksamhet. Konsumentorganisationer och domstolar kräver bättre bevis för påstådda effekter. Djurtester är inte enbart förbjudna på färdiga produkter utan sedan den 13 mars 2013 också förbjudna på ingredienser. Samtidigt är många oroliga över produkternas säkerhet och ”Fri från.. ” har blivit allt vanligare säljargument.

  • Vad ingår i hudvårdsprodukter och kosmetika? Hur kan vi läsa ingredienslistan?
  • Vilka ämnen är kontroversiella och varför?
  • Är det bättre med produkter som är märkta med Svanen, Bra Miljöval, Cosmos, NaTrue?
  • Miljömärkning av kosmetika? Möt David från Naturskyddsföreningen och lär mer om föreningens syn på brister i kosmetiklagstiftningen.
  • Hur skiljer jag på sjuk och normal hud? Vilka produkter?
  • Vad innebär det nya europeiska begreppet "ansvarsfull marknadsföring"?
  • Effekt- och säkerhetstester? Hur bra är in vitro-tester.
Reportage i tidningen Kosmetik nr 3-13 om Eviderms temadag.
  • Var går gränsen mellan kosmetika och läkemedel och medicinteknik? Vad är "Cosmeceuticals"? Varför stoppar Läkemedelsverket försäljningen?
  • Hur bevisar man effekter?
    • Forskare och VD Marie Lodén, Eviderm Institute'
  • Hur omvandlar vi kemikalier till drömmar?
    • VD Holly Grenfell, White Labs
  • Innovation och lansering av nya ingredienser? REACH?
    • Direktör Affärsutveckling Jari Alander, AArhusKarlshamns Lipids for Care.
  • Globala trender hos råvaruleverantörer
    • Teknisk Expert Kristina Neimert Carne, Kemi Intressen.
  • Hur väljer man råvaror som kosmetikakemist?
    • Produktutvecklare Izabela Norin, ACO HUD Nordic
  • Ingredienser i hudterapeutens händer.
    • Styrelseordförande Annica Joensuu, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation
  • Konsumentens förväntan på hudvårdsreklam
    • Konsument- och Miljöchef Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm
  • När blir marknadsföring av kosmetika vilseledande?
    • Generaldirektör Gunnar Larsson, Konsumentverket
  • Hur vill detaljisterna ha det?
    • Senior Rådgivare Annica Wassing, Wassing Sortiment och Affärsutveckling 
  • Bloggare - viktiga, duktiga, trevliga. Om att nå rätt bloggare på rätt sätt. 
    • Chefredaktör och bloggeventarrangör Kicki Norman, Daisy Beauty
  • Outlook: Vad händer i omvärlden? "Warning letters" från den amerikanska myndigheten FDA till kosmetikatillverkare? (in English)
    • VD Holly Grenfell, White Labs

 

Kraven på tillverkare av hudvårdsprodukter ökar. Många nya aktörer och nya ingredienser ser dagens ljus. Begrepp som "cosmeceuticals" och "aktiv" hudvård blir allt vanligare.Samtidigit skärps lagstiftningen och den 11 juli träder den nya kosmetikförordningen i full kraft. 
Hur glädjer vi konsumenten? Hur gör vi för att välja ingredienser och skapa framgång i alla led? Med bredare perspektiv kan vi skapa bättre produkter, starkare produktlöften och undvika vilseledande marknadsföring!

Eviderm inbjuder till en händelserik temadag den 21 maj där aktörer i branchen kommer till tals. Vi får möta råvaruleverantörer, tillverkare av kosmetika och de som jobbar nära konsumenten, som hudterapeuter, bloggare och detaljister. Speciellt inbjuden är Konsumentverkets Generaldirektör Gunnar Larsson som berättar om Marknadsdomstolens och KOs syn på marknadsföring av kosmetika.

Vi kommer också att skvallra om den amerikanska myndigheten FDA:s varningsbrev och vad EU:s nya kosmetikförordning innebär. 

Bättre hudvård och kosmetika. Utvecklingssteg och svaga länkar.

Medicinteknik, kosmetika eller läkemedel? Fördelar och nackdelar.

17 november 2014:
Medicinteknik - från teori till praktik. Hur utvecklar och kvalitetssäkrar man sina produkter på ett effektivt sätt?

Medicintekniska produkter ökar sina marknadsandelar och når kunden snabbare än läkemedel. Men regelverket kan vara snårigt. Eviderm ger dig som vill utveckla eller importera medicintekniska produkter för huden ett praktiskt angreppssätt som ökar förståelsen och ger smartare implementering.

I kursmaterialet ingår bland annat förslag till Standardrutiner (SOPar) som företagen måste ha för att uppfylla regelverket.


Meny:

  • Skillnader i marknadsföring och mekanism mellan medicinteknik, kosmetika och hudläkemedel.
  • Exempel på produkter för acne, löss, vårtor, eksem, rosacea, rynkor, sår, mfl.
  • Märkning, produkter, risker och klasser. Särskild fokus på klass I och II.
  • Krav på medicintekniska produkter, kvalitet, studier, dokumentation, säkerhet.
  • Vad innehåller ”’Technical File”?
  • Krav på företaget, kvalitetssystem, revision, certifiering.
  • Standardrutiner (SOPar).
  • Uppdatering av regelverket. Vad kan det betyda?

Vi som utbildar har lång och praktisk erfarenhet av produktutveckling och de kvalitetssystem som gäller för CE-märkning, kosmetika och läkemedel. Kursen ger bra möjligheter till utvecklande dialoger.  

Tid Måndagen den 17 november. Registrering och kaffe 09.00, slut 17.00
Plats: Lundqvis & LIndqivst. Klarabergsviadukten 90, centralt i Stockholm.
Ingår: Morgon- och eftermiddagskaffe med smarriga tilltugg. Lunch. Kursmaterial, SOPar.

Håkan Dahlqivst. Revisor hos Intertek Håkan Dahlqivst. Revisor hos Intertek

Med utgångspunkt från den nya kosmetikförordningen och GMP ger Eviderm en överblick av vad som krävs för att utveckla och tillverka medicintekniska hudprodukter. Hur får man olika typer av godkännanden? Hur kan man ligga steget före och få nöjdare kunder?

 

Kursledare är Marie Lodén. Marie har flera internationella artiklar på området och har ansvarat för utvecklingen av externt godkända medicintekniska produkter. Marie är utsedd av Läkemedelsverket som QP (Qualified Person).


Tillsammans med Marie utbildar ingenjör Håkan Dahlqvist som har mångårig erfarenhet av medicinsk teknik, ledningssystem och riskanalyser. Håkan verkar som revisor och arbetar på uppdrag åt Intertek Certification och tidigare åt Bureau Veritas Certification. Håkan reviderar även GMP för kosmetika (via standard ISO 22716).

 

MENY 

  • Skillnader i marknadsföring och mekanism mellan kosmetika, medicinteknik och läkemedel. Märkning. Exempel på produkter, risker och klasser.
  • Krav på studier, klinisk dokumentation, säkerhet. "Technical File/PI-File/DHR".
  • Roller och ansvar; Myndigheter, anmälda kontrollorgan (notified body), kontraktstillverkare, produktansvarig, "authorized representative" / "responsible person".
  • Vilka krav ställs? Klassificering, EU, ISO, MDD, Standarder, direktiv, annex,
  • Vad behöver man göra för att utveckla verksamheten? Analys, nuläge & risk.
  • Implementering av kvalitetssystem. Rutiner, dokumentation. RISK / FMEA analyser, marknadsövervakning (PMS).
  • Revision och certifiering. Hur tänker inspektören, revisorn, myndigheten?

Regler och rutiner för kosmetika. Den lilla entreprenören.

Importerar du kosmetika och är orolig att du inte har koll på regelverket? Eller är du en liten tillverkare av kosmetika och säljer under eget varumärke? Eller är du ny inom området och vill ha en snabbkurs?

Eviderm erbjuder en övergripande snabb-kurs i vad du bör tänka på för att inte hamna i blåsväder.  Hur hanterar du produktutvecklingen?  Val av ingredienser? Vi hjälper dig att hålla ordning på regelverket och styra bort från krångliga och tidsödande konflikter med leverantörer eller andra samarbetspartners.

Den interaktiva och dynamiska workshopen hålls på Eviderms lab i Solna, Bergshamra.

Program som du kan vara med och påverka: 

  • Vad säger kosmetikförordningen? Ansvarig Person? Registrering av kosmetika? CPNP?
  • Marknadsföring? Effekter? Säkerhetsrapport (CPSR)?
  • Vad måste du ha koll på om du tillverkar eller importerar en produkt (ex PIF)?
  • Vad inspekterar Läkemedelsverket? Böter? 
  • Hur förebygger man problem? 
Vi som utbildar och leder workshopen har lång och pratkisk erfarenhet av utveckling, tillverkning och kvalitet. En timmes fri konsultation ingår i kursavgiften.  

Vår känslighet. Aktuell temadag om hudvård och kosmetika. Stockholm 2 november.

Känslig för nya insikter? Ny angelägen temadag om våra myndigheters känslighet vad gäller marknadsföring och säkerhet. Dessutom om huden och forskarens känselspröt för att förstå allergi och sveda, samt konsumentens och företagens känslighet för opinion och saluförbud. Vi får också reflektera över nollvisionen och hur vadderad vi vill att vår verklighet ska vara. 

Temadagen ger nya och viktiga insikter på hur kemikalier påverkar vårt inre och yttre. Det gör det enklare att vara steget före och motivera sina vägval.

Hudens och forskarens känselspröt:

  • Vad är känslig hud? Hur kan man behandla känslig hud? Marie Lodén, Eviderm Institute
  • Kan vi mäta känslighet och sveda i provrör? Docent Anna Forsby, Stockholms Universitetet, SweTox.
  • Varför får vi allergi av växter, parfymämnen och tvålar? Hudforskare och professor Ann-Therese Karlberg, Göteborgs Universitet

Regelverken och Myndigheternas känslighet

  • "Hypoallergen", "Fri-från..", allergicertifierad, Astma-Allergiförbundet, IFRA-certifikat? Hur görs klassficeringarna? Marie Lodén 
  • Säkerhetsbrist och saluförbud? En fall-rapport som hamnat i domstol. Tina Christander L.Y.X. Cosmetics, Marie Loden
  • Kommer EU-kommissionen att införa nya regler för marknadsföring av kosmetika? Sverige är ett av fem EU-länder som skärskådar företagens "ansvarsfulla marknadsföring". Advokat Daniel Tornberg, MarLaw.
Noll-visionen och vår vadderade verklighet?
  • Vårt  behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss allt räddare och nästan oförmögna att leva. Dessutom tål vi inga oförrätter och upplever minsta ifågasättanden  som kränkande. Psykiatriker David Eberhard, författare, debattör reder ut tillvaron.
Detaljistens och tillverkarens känslighet för kontroversiella ingredienser:
  • Apotekets perspektiv på hudvård och kosmetika. Toxikolog Winta Woldai
  • Kicks perspektiv. CSR Manager Malin Bjurvald,  Inköpare Sofia Mellström
  • Vilka ingredienser vågar vi välja? Vilka väljer vi bort? Ulf Åkerström, Hardford, Marie Lodén Eviderm.

Programmet riktar sig till dig som är verksam inom området, som produktutvecklare, marknadsförare, hudforskare eller är regulatoriskt ansvarig.
Start kl 09.00 med registrering.
Föredragen startar 09.30, Avslut 17.00.
Plats Centralt Stockholm, Klarabergsviadukten 90, Lundqvist och Lindqivst.
Pris  4.800:-, plus moms.
OBS! Programmet kan komma att modifieras.

KONSUMENTEN

När får vi effekt av aktiva ingredienser? Hur djupt når nanopartiklar, kosmetika, medicinteknik och läkemedel?
    Marie Lodén, Docent, hudforskare. VD Eviderm
Kvacksalveri och vetenskaplig hudvård. Kan man skilja på vetenskapliga och pseudovetenskapliga påståenden i marknadsföringen av hudvårdsprodukter?
    Dan Larhammar. Professor i cellbiologi, aktiv föreningen Folkbildning och Vetenskap
Heta frågor 2015 för skönhetsbloggare och media. Etik, moral & belöningen för det du är värd?
    Kicki Norman, Skönhetsskribent, Chefredaktör & ägare Daisy Beauty
Hur möter vi konsumentens förväntningar? Rädslor i handeln.
    Anne-Marie Lindstedt, Civilekonom, marknadsförare, IA Affärsidé
Den heta palmoljan. Ur askan i elden eller något gott för konsumenten?    
    Ulf Åkerström, Civ ing, biomedicinare, produktutvecklingsexpert, Ulf Åkerström Consulting


HUDEN
Torr av mjukgörande krämer? Nya kliniska data om skillnader mellan produkter.
    Marie Loden, Docent, hudforskare, VD Eviderm Institute
Fuktbindare på hudens in- och utsida. Hur verkar hyaluronsyra?
    Cathrine Alber, Doktorand – snart PhD, Malmö Högskola
Vad är nytt under solen? Om UV-filter, märkning och extra bra effekter!  
    Ulf Åkerström, Biomedicinare, produktutvecklingsexpert, Ulf Åkerström Consulting
Allergiframkallande ämnen i kosmetika – med fokus på konserveringsmedlet MI.
    Kerem Yesar, Doktorand – snart PhD, Karolinska Institutet

REGELVERKEN
Den nya kosmetikförordningen; Inspektioner och import till EU.
    Gunnar Wahlund, Civ ing, Kvalitets- och Regulatorykonsult, VD K.L.A.P.P.
Medicinteknik = Kortare tid till marknad än läkemedel samt mer möjligheter än kosmetika? Klassificering och regelverk.
   Ann-Cathrin Jareman, Civilingenjör, Specialist Regulatory Affairs, VD Scandinavian Regulatory            Services.
Hur fördelar vi ansvar? Vikten av tydliga avtal mellan CRO, tillverkare och distributörer.
    Johan Rosengren, Jurist, Företagarna.
Kontraktstillverkare för kosmetika, medicinteknik och hudläkemedel i Sverige. Vem, vad & varför?
    Marie Loden / Ulf Åkerström

Tid  Registrering och kaffe 09.00, slut 17.00
Plats: Lundqvis & LIndqivst. Klarabergsviadukten 90, centralt i Stockholm.
Ingår: Morgon- och eftermiddagskaffe med smarriga tilltugg. Lunch. Kursmaterial. 

Rakt in i huden! Temadag 16 februari 2015 i Stockholm

Några av föredragshållarna

Vad tyckte deltagarna om tidigare utbildningar och temadagar?

Vad var bra?

  • Super gott och relevant kurs.
  • Det mesta, bra lokaler, intim och bra grupp, trevliga diskussioner, bra föreläsare.
  • Tydligt och jättebra. Börjar förstå nu.
  • En väldigt bra kurs. Extra bra med praktiskt grupparbete (satte teorin ut i praktiken)
  • Tydlig framställning. Stort utbyte.
  • Allt denna dag var bra. Det har tidigare varit vanskligt att tolka regelverket, men har fått en bättre bild nu.
  • Överlag bra, trevligt, innehållsrikt, god mat.
  • Bra överblick.


Mest angeläget?

  • Dokumentation ej klassificering.
  • Gunnars översikt.
  • Produktgenomgången, borderlinediskussionen.
  • Tema runt klassificering av produkter var väldigt intressant.
  • Klassificering.
  • Den sista delen var mest relevant.
  • Alla
  • Från morgonen till efter produktutvärderingen.
Något mindre intressant?
  • Nej
  • Lite för mycket kliniska detaljer.
  • Allt var relevant.
  • Registrering av produkter ..leverantör

Nivå?
100% lagom nivå.

Helhet?
75% gav högsta betyg ”mycket bra” och 25% näst högsta ”ganska bra”

34 personer deltog under vårien i utbildningen om "Vad finns i krämerna och hur ska jag välja".

87% av deltagarna tyckte att svårighetsgraden på utbildningen var lagom. 10% tyckte att den var något för lätt och 3% tyckte att den var något för svår.

På en femgradig skala gav 74% högsta betyg på helheten (mycket bra), 22% tyckte att den var ganska bra, medan 6% tyckte att utbildningen var acceptabel. Det gav ett snittbetyg på 4,7 av 5 möjliga!


Den 17 oktober deltog 20 personer i utbildningen. Hälften av deltagarna tyckte att svårighetsgraden var lagom och andra hälften att utbildningen var något för lätt. Snittbetyget för helheten blev 4.3 på den femgradiga skalan. Intressanta dialoger och bra nätverkande!!

 

Kommentarer: "Mycket bra information och bra diskussioner", "Informativ, många olika perspektiv", "Aktuella ämnen", "Kul med konsumentaspekten och dom frågorna som uppstod"

Den 9 december 2013 var vi 18 deltagare och 69% gav högsta betyg "mycket bra" till kursdagen och resten 31% tyckte att dagen var "ganska bra"! Så Gunnar Wahlund och jag var nöjda!


På den förra medicinteknikkursen 19 mars 2012 så var vi 30 deltagare och 27 tyckte så här:

  • 78% tyckte att det var lagom svårighetsgrad, några tyckte att det var något för lätt och en person att det något för svår.
  • Helhetsbedömningen landade på 4.4 av 5 möjliga, där 42% av deltagarna gav högsta betyg.
  • 89% skulle kunna rekommendera kursen till någon annan

Vad var bra?

Nästan samtliga deltagarna berömde dagen för att den gav en bra överblick av området, att innehållet var intressant, välbalanserat, informativt och kopplade bra till verkligheten. Insikterna om produkterna, definitioner och deras klassificering var bra. Flera tyckte att det var hög och bra kunskapsnivå på föreläsarna. Grupparbetet uppskattades.

Temadagen rönte stort intresse och var nästan fullsatt! På den 5-gradiga skalan  gav 71% av deltagarna högsta betyg "mycket bra" och övriga "ganska bra". Det betyder att medianen var 5! Om man försöker sig på ett medelvärde så blev det 4.7.
Det som uppskattades var inte helt oväntat föredragshållarna där bredden, infallsvinklarna, flödet, blandningen av leverantör&konsument nämndes som positivt av så gott som alla som svarade. Annat som uppmärksammades var att träffa folk i branschen, tillgängligheten, maten och arrangemanget som helhet.  Någon tycker att vi driver utvecklingen framåt med stor respekt för olika kompetenser! Riktigt fint beröm alltså!